Του ΧΑΡΗ ΛΕΟΝΤΑΡΗ, πρ. Δημοτ. Συμβούλου Ιωαννίνων
Τον ουρανό με τ’ άστρα είχε τάξει ο Φ. Φίλιος στους
συμπολίτες και τα κόμματα για να μπορέσει να ηγηθεί δημοκρατικού
ψηφοδελτίου των τελευταίων δημοτικών εκλογών. Και κατάφερε με τις
ευλογίες και άλλων ισχυρών παραγόντων της περιοχής να εκλεγεί για τρίτη
φορά δήμαρχος, αν και είχε αποτύχει σε τρεις προηγούμενες αναμετρήσεις.
Λογικά φάνηκε να δικαιώνεται η προηγούμενη πολιτική του και πολλοί είχαν
επενδύσει «στα πολιτικά του χαρίσματα».
Δυστυχώς για την
πόλη μας πρώτα και για τον ίδιο ύστερα πριν λαλήσει τρις αποδείχτηκε ότι
ο κ. Φίλιος παραμένει ένας επαγγελματίας πολιτικός, ακατάλληλος για
τους καιρούς μας και απροσάρμοστος στα προβλήματα του Δήμου και των
πολιτών. Έτσι, σήμερα εξέλιπε και ο τελευταίος συμπολίτης μας που θα
επιχειρούσε να τον υποστηρίξει. Ευτυχώς του έμειναν μονάχα οι
αντιδήμαρχοι, οι οποίοι ως παρακοιμώμενοι και φοβούμενοι την προσωπική
τους πολιτική τύχη σιωπούν και προσπαθούν να υποκρίνονται ότι τάχα
λειτουργούν στη σκηνή της Δημοτικής Αρχής.
Μάλλον πρόκειται για παλαιοκομματικό παραλογισμό και προκαλούν τον κάθε σκεφτόμενο συμπολίτη, αφού δήμαρχοι και συνεργάτες του τείνουν να μετατραπούν σε μοιραίους άρχοντες του Δήμου μας.
Εκτιμώ, λοιπόν, ότι, όπως στο Βατερλό έδυσε το άστρο του Βοναπάρτη, έτσι και του Φ. Φίλιου το άστρο δύει με το οικονομικό σκάνδαλο του Δήμου. Ουδείς σήμερα αμφιβάλλει για την ανεπάρκεια των ηγετών στο τιμόνι του Δήμου. Αντίθετα, οι ομιλούντες αναρωτιούνται γιατί παραιτήθηκε μόνο ο Αντιδήμαρχος των Οικονομικών. Μήπως κάποιοι πιστεύουν στον μύθο της Ιφιγένειας;
Ίσως κάποιος αναγνώστης θεωρήσει τις απόψεις μου αυστηρές ή και υποκινούμενες από κάποια ιδιοτελή κίνητρα. Γι’ αυτό και θα προσπαθήσω να αποδείξω τη βασιμότητα της κριτικής μου, με αναφορά αποκλειστικά στον ορθό λόγο. Υποστηρίζω, λοιπόν, ότι η ασκούμενη διαχείριση των δημοτικών πραγμάτων θα ταίριαζε στη δεκαετία του ’80 και όχι στην εποχή μας. Ήταν τότε που η παντοδυναμία του ΠΑΣΟΚ είχε καλλιεργήσει ένα κοινωνικό υπόβαθρο για μεγάλα οράματα και χωρίς την προοπτική εφαρμογής. Τότε που το εποικοδόμημα της πολιτικής πρακτικής ήταν η ικανοποίηση των λαϊκών απαιτήσεων με αγωνιστικά μηνύματα στολισμένα από «καλλίστους λόγους». Αυτή η πρακτική γέννησε τον λαϊκισμό, που άριστα υπηρετεί για χρόνια πολλά ο κ. Φίλιος, άσχετα που οι καιροί άλλαξαν και οι πολίτες δεν ανέχονται πια λόγια πτερόεντα.
Γιατί πώς μπορεί σε μια εποχή τόσο δύσκολη και σύνθετη ο κ. Φίλιος να μιλάει περί πάντων, να παρουσιάζει σχέδια για τον Δήμο που ουδέποτε μελετήθηκαν και να δείχνει ότι μπορεί μόνος του να δίνει λύσεις σε όλα;
Και ας γίνω πιο σαφής, αναφερόμενος σε συγκεκριμένους τομείς δράσης:
• Έκλεψαν από τα ταμεία του Δήμου σε ένα χρόνο τουλάχιστον 1.300 εκ. ευρώ. Πρόκειται για ένα έλλειμμα τεράστιο και σε μια εποχή με σοβαρότατα οικονομικά προβλήματα και στο κράτος και στους πολίτες. Και όμως, ο δήμαρχος δεν είχε αντιληφθεί τίποτε, αφού ουδέποτε ζήτησε ενημέρωση και ποτέ δεν άσκησε έλεγχο, όπως τουλάχιστον δηλώνουν οι εμπλεκόμενοι στο σκάνδαλο. Είναι κάτι ανάλογο με ό,τι συνέβη με τα οικονομικά του ΠΑΣΟΚ. Ξόδευαν από το κομματικό ταμείο χωρίς αποδεικτικά στοιχεία, ενώ ο Πρόεδρός του δηλώνει ότι δεν γνώριζε τίποτα! Το ίδιο δεν συνέβη στο Δήμο, όταν για ένα χρόνο έκαναν φτερά 100.000 ευρώ το μήνα και κανείς δεν καταλάβαινε; Αλλά η διαφορά είναι ότι εδώ πρόκειται για δημόσιο χρήμα, το οποίο υποχρεωτικά θα κληθούμε οι πολίτες να πληρώσουμε, ενώ στο ΠΑΣΟΚ θα επιβαρυνθεί η κομματική ηγεσία. Άρα, όταν ο δήμαρχος αδιαφορεί για τα οικονομικά του Δήμου, τότε τι απομένει για τον ρόλο του; Αυτή η ανευθυνότητα και το ελληνικό «δε βαριέσαι» έχουν δημιουργήσει τόσο σοβαρά οικονομικά προβλήματα σήμερα στην ελληνική κοινωνία.
• Ίδια πρακτική και στο μεγάλο θέμα των κληροδοτημάτων. Παρενέβη ο δήμαρχος στο Υπ. Οικονομικών με υπόμνημα γραπτό και ζητάει να παραμείνει το καθεστώς των Αγαθοεργών ως έχει από την εποχή του Μεταξά. Βεβαίως έξυπνος είναι ο Δήμαρχος, αλλά είναι υποχρεωμένος να υπηρετήσει στη βάση της αμοιβαιότητας τους «πνευματικούς του ευεργέτες». Και έτσι στρατεύεται στη λογική των προστατών του, περιφρονώντας και το κοινωνικό συμφέρον και την ηθική μας υποχρέωση προς τους Ευεργέτες της Ηπείρου.
• Υπάρχει και ένα τρίτο ζήτημα, πολύ σοβαρό, το οποίο οι πολλοί συμπολίτες αγνοούν, αφού δεν έγινε καθόλου δημόσιος διάλογος. Ο «Καλλικράτης» δίνει το δικαίωμα σε κάθε δήμαρχο να προσλαμβάνει συμβούλους με μισθό για την επιστημονική υποστήριξη του έργου. Μήπως πληροφορηθήκαμε ποτέ ποιους έχει προσλάβει ο κ. Φίλιος και με ποια κριτήρια τους επέλεξε; Στην πόλη μας δεν είναι λίγοι οι επιστήμονες, νέοι και παλιοί, με πλούσια επιστημονική κατάρτιση. Και όμως, ο δήμαρχος αποφάσισε όχι κατά πώς απαιτούν οι ανάγκες της εποχής και ορίζουν οι νόμοι και το δίκαιο.
Αποτέλεσμα αυτής της λειτουργίας πολλοί προσληφθέντες να είναι άσχετοι με το περιεχόμενοι της Τ.Α. και να αγνοούν παντελώς τα προβλήματα του τόπου μας. Γι’ αυτό και ο δήμαρχος γίνεται ακριβοθώρητος και μάλλον ακατάλληλος για ένα σύγχρονο και τόσο μεγάλο σε έκταση Δήμο. Ίσως οι εκλεχτοί του αντιδήμαρχοι μπορούν να μας διαφωτίσουν καλύτερα με λόγο δημόσιο.
• Και τέλος, μια αναφορά στην πολιτική του δημάρχου για το σύνολο του καλλικράτειου Δήμου. Τα χωριά μας, μεγάλα και μικρά, έχουν ξεχαστεί. Ακόμα και οι εκλεγμένοι τοπικοί σύμβουλοι κρύβονται, αφού δεν έχουν καμία επαφή με τον δήμαρχο. Ουδείς έχει δει τον κ. Φίλιο σε χωριό από τότε που εκλέχτηκε! Γι’ αυτό και θεωρώ ότι τα χωριά μας, ύστερα από την πλήρη εγκατάλειψη από τον Δήμο, δεν τους απομένει παρά να οργανωθούν, όπως τα χρόνια της οθωμανικής περιόδου.
Γι’ αυτούς και πολλούς ακόμα λόγους πιστεύω ότι το άστρο του Φίλιου μετατράπηκε σε κομήτη και σε λίγο η σκόνη από την πτώση του θα γίνει ορατή σε όλους.
Μήπως, έστω και τώρα, τη δωδεκάτη ώρα, οι συνεργάτες του μπορούν να αντιληφθούν τον κατήφορο και να αντιδράσουν για να περισώσουν ό,τι απόμεινε από την υστεροφημία τους;
Μάλλον πρόκειται για παλαιοκομματικό παραλογισμό και προκαλούν τον κάθε σκεφτόμενο συμπολίτη, αφού δήμαρχοι και συνεργάτες του τείνουν να μετατραπούν σε μοιραίους άρχοντες του Δήμου μας.
Εκτιμώ, λοιπόν, ότι, όπως στο Βατερλό έδυσε το άστρο του Βοναπάρτη, έτσι και του Φ. Φίλιου το άστρο δύει με το οικονομικό σκάνδαλο του Δήμου. Ουδείς σήμερα αμφιβάλλει για την ανεπάρκεια των ηγετών στο τιμόνι του Δήμου. Αντίθετα, οι ομιλούντες αναρωτιούνται γιατί παραιτήθηκε μόνο ο Αντιδήμαρχος των Οικονομικών. Μήπως κάποιοι πιστεύουν στον μύθο της Ιφιγένειας;
Ίσως κάποιος αναγνώστης θεωρήσει τις απόψεις μου αυστηρές ή και υποκινούμενες από κάποια ιδιοτελή κίνητρα. Γι’ αυτό και θα προσπαθήσω να αποδείξω τη βασιμότητα της κριτικής μου, με αναφορά αποκλειστικά στον ορθό λόγο. Υποστηρίζω, λοιπόν, ότι η ασκούμενη διαχείριση των δημοτικών πραγμάτων θα ταίριαζε στη δεκαετία του ’80 και όχι στην εποχή μας. Ήταν τότε που η παντοδυναμία του ΠΑΣΟΚ είχε καλλιεργήσει ένα κοινωνικό υπόβαθρο για μεγάλα οράματα και χωρίς την προοπτική εφαρμογής. Τότε που το εποικοδόμημα της πολιτικής πρακτικής ήταν η ικανοποίηση των λαϊκών απαιτήσεων με αγωνιστικά μηνύματα στολισμένα από «καλλίστους λόγους». Αυτή η πρακτική γέννησε τον λαϊκισμό, που άριστα υπηρετεί για χρόνια πολλά ο κ. Φίλιος, άσχετα που οι καιροί άλλαξαν και οι πολίτες δεν ανέχονται πια λόγια πτερόεντα.
Γιατί πώς μπορεί σε μια εποχή τόσο δύσκολη και σύνθετη ο κ. Φίλιος να μιλάει περί πάντων, να παρουσιάζει σχέδια για τον Δήμο που ουδέποτε μελετήθηκαν και να δείχνει ότι μπορεί μόνος του να δίνει λύσεις σε όλα;
Και ας γίνω πιο σαφής, αναφερόμενος σε συγκεκριμένους τομείς δράσης:
• Έκλεψαν από τα ταμεία του Δήμου σε ένα χρόνο τουλάχιστον 1.300 εκ. ευρώ. Πρόκειται για ένα έλλειμμα τεράστιο και σε μια εποχή με σοβαρότατα οικονομικά προβλήματα και στο κράτος και στους πολίτες. Και όμως, ο δήμαρχος δεν είχε αντιληφθεί τίποτε, αφού ουδέποτε ζήτησε ενημέρωση και ποτέ δεν άσκησε έλεγχο, όπως τουλάχιστον δηλώνουν οι εμπλεκόμενοι στο σκάνδαλο. Είναι κάτι ανάλογο με ό,τι συνέβη με τα οικονομικά του ΠΑΣΟΚ. Ξόδευαν από το κομματικό ταμείο χωρίς αποδεικτικά στοιχεία, ενώ ο Πρόεδρός του δηλώνει ότι δεν γνώριζε τίποτα! Το ίδιο δεν συνέβη στο Δήμο, όταν για ένα χρόνο έκαναν φτερά 100.000 ευρώ το μήνα και κανείς δεν καταλάβαινε; Αλλά η διαφορά είναι ότι εδώ πρόκειται για δημόσιο χρήμα, το οποίο υποχρεωτικά θα κληθούμε οι πολίτες να πληρώσουμε, ενώ στο ΠΑΣΟΚ θα επιβαρυνθεί η κομματική ηγεσία. Άρα, όταν ο δήμαρχος αδιαφορεί για τα οικονομικά του Δήμου, τότε τι απομένει για τον ρόλο του; Αυτή η ανευθυνότητα και το ελληνικό «δε βαριέσαι» έχουν δημιουργήσει τόσο σοβαρά οικονομικά προβλήματα σήμερα στην ελληνική κοινωνία.
• Ίδια πρακτική και στο μεγάλο θέμα των κληροδοτημάτων. Παρενέβη ο δήμαρχος στο Υπ. Οικονομικών με υπόμνημα γραπτό και ζητάει να παραμείνει το καθεστώς των Αγαθοεργών ως έχει από την εποχή του Μεταξά. Βεβαίως έξυπνος είναι ο Δήμαρχος, αλλά είναι υποχρεωμένος να υπηρετήσει στη βάση της αμοιβαιότητας τους «πνευματικούς του ευεργέτες». Και έτσι στρατεύεται στη λογική των προστατών του, περιφρονώντας και το κοινωνικό συμφέρον και την ηθική μας υποχρέωση προς τους Ευεργέτες της Ηπείρου.
• Υπάρχει και ένα τρίτο ζήτημα, πολύ σοβαρό, το οποίο οι πολλοί συμπολίτες αγνοούν, αφού δεν έγινε καθόλου δημόσιος διάλογος. Ο «Καλλικράτης» δίνει το δικαίωμα σε κάθε δήμαρχο να προσλαμβάνει συμβούλους με μισθό για την επιστημονική υποστήριξη του έργου. Μήπως πληροφορηθήκαμε ποτέ ποιους έχει προσλάβει ο κ. Φίλιος και με ποια κριτήρια τους επέλεξε; Στην πόλη μας δεν είναι λίγοι οι επιστήμονες, νέοι και παλιοί, με πλούσια επιστημονική κατάρτιση. Και όμως, ο δήμαρχος αποφάσισε όχι κατά πώς απαιτούν οι ανάγκες της εποχής και ορίζουν οι νόμοι και το δίκαιο.
Αποτέλεσμα αυτής της λειτουργίας πολλοί προσληφθέντες να είναι άσχετοι με το περιεχόμενοι της Τ.Α. και να αγνοούν παντελώς τα προβλήματα του τόπου μας. Γι’ αυτό και ο δήμαρχος γίνεται ακριβοθώρητος και μάλλον ακατάλληλος για ένα σύγχρονο και τόσο μεγάλο σε έκταση Δήμο. Ίσως οι εκλεχτοί του αντιδήμαρχοι μπορούν να μας διαφωτίσουν καλύτερα με λόγο δημόσιο.
• Και τέλος, μια αναφορά στην πολιτική του δημάρχου για το σύνολο του καλλικράτειου Δήμου. Τα χωριά μας, μεγάλα και μικρά, έχουν ξεχαστεί. Ακόμα και οι εκλεγμένοι τοπικοί σύμβουλοι κρύβονται, αφού δεν έχουν καμία επαφή με τον δήμαρχο. Ουδείς έχει δει τον κ. Φίλιο σε χωριό από τότε που εκλέχτηκε! Γι’ αυτό και θεωρώ ότι τα χωριά μας, ύστερα από την πλήρη εγκατάλειψη από τον Δήμο, δεν τους απομένει παρά να οργανωθούν, όπως τα χρόνια της οθωμανικής περιόδου.
Γι’ αυτούς και πολλούς ακόμα λόγους πιστεύω ότι το άστρο του Φίλιου μετατράπηκε σε κομήτη και σε λίγο η σκόνη από την πτώση του θα γίνει ορατή σε όλους.
Μήπως, έστω και τώρα, τη δωδεκάτη ώρα, οι συνεργάτες του μπορούν να αντιληφθούν τον κατήφορο και να αντιδράσουν για να περισώσουν ό,τι απόμεινε από την υστεροφημία τους;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου