Κατ΄ αρχάς οφείλω δύο εξηγήσεις γιατί το νομοσχέδιο έρχεται με τη μορφή του κατεπείγοντος. Θυμίζω στους κ.κ. Λαφαζάνη και Μαριά ότι η έγκριση των 2,8 δισ. ευρώ τη Δευτέρα είναι για να πληρωθούν μισθοί και συντάξεις. Στις 13 Μαΐου, που θα εγκριθούν τα υπόλοιπα 6 δισ., είναι για να πληρωθεί το ελληνικό ομόλογο που έχει η ΕΚΤ, που λήγει στις 20 Μαΐου. Τα 2,8 δισ. έπρεπε να τα είχαμε πάρει από το Μάρτιο. Έχουμε καθυστερήσει. Άρα τι πιο κατεπείγον από αυτό μπορούμε να έχουμε;
Η αντιπολίτευση μας κατηγόρησε την τρικομματική κυβέρνηση για «τροϊκανούς», «μερκελιστές». Αυτοί είναι απαξιωτικοί όροι, δεν έχουν καμία σημασίες, - να μου επιτραπεί η έκφραση -είναι όροι «καφενείου».
Η τρικομματική κυβέρνηση αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα: η Ελλάδα είναι αποκλεισμένη από τις αγορές και διαπραγματεύεται για τη σωτηρία της. Η Ιρλανδία και η Πορτογαλία – και ο διεθνής παράγοντας το παραδέχεται αυτό- ζητούν να επαναληφθούν και γι αυτές οι όροι της Ελλάδας. Επομένως, κάτι σωστό έγινε.
Το επιτόκιο του δανείου έχει μειωθεί πολύ κάτω από 2%. Σας προκαλώ να μου πείτε ποια χώρα δανείζεται με τέτοιο επιτόκιο σήμερα. Έχουμε πάρει συνολικά 240 δισ. ευρώ, όταν το Εθνικό Προϊόν της χώρας είναι περίπου 190 δισ. Ποια άλλη χώρα του κόσμου, στην οικονομική ιστορία, έχει πάρει τόσο μεγάλη βοήθεια με τόσο καλούς όρους; Το χρέος και τα τοκοχρεολύσια έχουν πάει πίσω περίπου 20 χρόνια. Εμείς κάνουμε αυτό που κάνουμε: σώζουμε τη χώρα. Εσείς τι θα κάνατε; Ποια είναι η πρότασή σας; Πέρα από την κριτική. Νομίζετε ότι με τις προτάσεις που κάνετε θα σας εμπιστευτεί ο ελληνικός λαός;
Σχετικά με την τροπολογία του ΠΑΣΟΚ για τα μέτρα ανάσχεσης για την ανεργία, θεωρούμε ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Όμως θα πρέπει να κοστολογήσουμε τα μέτρα αυτά. Αυτή τη στιγμή, βρίσκονται σε συνεργασία τα Υπουργεία Εργασίας, Οικονομικών και το ΠΑΣΟΚ, ούτως ώστε να κοστολογηθούν τα μέτρα αυτά. Θα προσπαθήσουμε να το ολοκληρώσουμε μέχρι αύριο – είναι Σαββατοκύριακο και οι Υπηρεσίες είναι κλειστές. Εάν δεν προλάβουμε, όμως, δεσμεύομαι προσωπικά και η κυβέρνηση ότι το αρμόδιο Υπουργείο Εργασίας θα φέρει σχετική διάταξη στο αμέσως επόμενο νομοσχέδιο.
Να φέρω ένα παράδειγμα: Η τροπολογία αναφέρει ότι θα πρέπει οι τέσσερις Υπουργοί Οικονομικών, Εσωτερικών, Εργασίας και Ανάπτυξης να συνεργαστούν με τον ΟΑΕΔ για την απασχόληση ανέργων σε Δήμους και Περιφέρειες. Αυτό δεν είναι εύκολο να γίνει σε μια μέρα. Θα το κάνουμε όμως.
Σχετικά με ορισμένες τοποθετήσεις Βουλευτών. Για το θέμα των εφοπλιστών δεν υπάρχει επίπτωση από την κατάργηση του φόρου για τους εφοπλιστές επειδή δεν υπόκεινται στη συγκεκριμένη εισφορά με άλλη διάταξη. Η ρύθμιση έγινε για νομοτεχνικούς λόγους και μόνο, για να μην υπάρχει αμφισβήτηση. Για το λόγο αυτό, εξάλλου, δεν αναφέρεται δημοσιονομική επίπτωση στην έκθεση του ΓΛΚ. Αντιθέτως, οι εφοπλιστές από φέτος, πέραν των όσων δίνουν μέχρι τώρα, θα δίνουν κατ΄ ελάχιστον άλλα 140 εκ. ευρώ, το χρόνο, σε φόρο, για όσο διαρκεί το πρόγραμμα. Γιατί να μην εκμεταλλευτούμε τη δυναμική του ελληνικού εφοπλισμού και να τους καλέσουμε να συμβάλουν π.χ. στη λήψη των ναυπηγείων της χώρας; Αυτό κάνουμε εμείς: προσπαθούμε να εκμεταλλευτούμε τη δυναμική του ελληνικού εφοπλισμού και της ποντοπόρου ναυτιλίας για να λύσουμε εγχώρια προβλήματα.
Για τα κλειστά επαγγέλματα που είπε ο κ. Τσακαλώτος, θα σας θυμίσω ότι από την Κίνα μέχρι την Κούβα ανοίγουν επαγγέλματα και ανοίγουν οι αγορές. Είστε οι μόνοι που δεν δέχεστε ότι το άνοιγμα των επαγγελμάτων και των αγορών θα έχει οφέλη. Αναφέρω απλά δύο παραδείγματα, για να μην αναφερθώ σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ που έχουν ανοίξει εδώ και πάρα πολλά χρόνια τα επαγγέλματα. Η Ελλάδα- δυστυχώς- ακόμη παραμένει αρκετά χαμηλά στη λίστα αυτή.
Στα θέματα που τέθηκαν θα αναφερθούν και θα δώσουν απαντήσεις και οι άλλοι Υπουργοί. Στο θέμα του ΛΑΓΗΕ που αναφέρθηκε ο κ. Μητσοτάκης θα απαντήσει ο αρμόδιος Υφυπουργός, κ. Παπαγεωργίου. Απλώς να γνωρίζετε ότι εμείς προσπαθούμε να λύσουμε προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από το παρελθόν. Η οικονομική ιστορία διδάσκει ότι πιο πολλές χώρες κατέρρευσαν από την αγορά ενέργειας, παρά από την αγορά χρέους.
Στο θέμα του ΤΕΒΕ που αναφέρθηκε ο κ. Κωνσταντινόπουλος, να θυμίσω ότι εδώ και αρκετά χρόνια είχε θεσμοθετηθεί μια εισφορά της τάξης του 2 τοις χιλίοις στο τζίρο των επιχειρήσεων με ετήσιο κόστος 600 εκ. ευρώ. Αυτή η εισφορά ποτέ δεν υλοποιήθηκε. Ο κ. Βρούτσης προσπαθεί να βρει ισοδύναμες λύσεις για να μην επιβάλουμε τέτοια εισφορά στις επιχειρήσεις. Ναι μεν πρέπει να κάνουμε δημιουργική κριτική, να προτείνουμε όμως και λύσεις στα προβλήματα, γιατί είναι ακόμη πολύ σημαντικά.
Σχετικά με τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών, στην οποία αναφέρθηκε ο κ. Καραθανασόπουλος, η κεφαλαιοποίηση προσαυξήσεων δεν γίνεται. Έχετε δίκιο ότι η ρύθμιση λειτουργεί όπως τα τοκοχρεωλυτικά δάνεια- και έτσι είναι το σωστό. Δεν γίνεται, διότι επί των υφισταμένων προσαυξήσεων κατά το χρόνο της ρύθμισης, αυτές δεν είναι λογισμένες, άρα δεν μπορεί να γίνει κεφαλαιοποίηση. Το ότι ισχύει μόνο για ενήμερους οφειλέτες, αυτό είναι στοιχειώδες. Ο φορολογούμενος οφείλει να υποβάλει τις δηλώσεις του και εάν δεν μπορεί να ανταποκριθεί σε νεώτερα χρέη του, να τα ρυθμίζει. Στόχος του Υπουργείου Οικονομικών είναι να ενισχύει τη φορολογική συμμόρφωση και αυτό κάνουμε. Όσον αφορά τις εξασφαλίσεις για μικρές οφειλές: οι εξασφαλίσεις αφορούν βασικές οφειλές άνω των 300.000 ευρώ. Έχουμε αναλογιστεί σε ποια αποκρυβέντα εισοδήματα αντιστοιχούν οι 300.000 οφειλής από φόρους και πρόστιμα; Μιλάμε για φόρους που ισούνται με εισοδήματα 15 ετών ενός εργαζόμενου.
Σχετικά με το ΕΕΤΑ πολλοί Βουλευτές από τη ΔΗΜΑΡ, αλλά και άλλοι, μίλησαν για εξαίρεση των χαμηλών εισοδημάτων κάτω των 10.000 ευρώ, κατ΄αναλογία με τους ανέργους με οικογενειακό εισόδημα μέχρι 12.000 ευρώ. Θα μου επιτρέψετε να πω ότι συνδέετε λίγο ανόμοια πράγματα. Το εισόδημα αφορά το προηγούμενο έτος, ενώ η ανεργία είναι τρέχουσα κατάσταση.
Είπατε «όχι» ΕΕΤΑ στα γιαπιά. Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι πρόκειται για εργοταξιακό ρεύμα, που υπήρχε και πριν. Το εξορθολογίζουμε. Γνωρίζετε ότι υπάρχουν ακίνητα σήμερα που το διατηρούν επί 20ετία λόγω ειδικών διατάξεων; Αυτό είναι ηθικό για το διπλανό τους; Γνωρίζετε ότι υπάρχουν ακίνητα που εντάχθηκαν στη ρύθμιση των αυθαιρέτων και αυτόματα ανανέωσαν τα εργοταξιακά ρεύματα; Είναι ορθή η εξαίρεσή τους; Σημασία στο συγκεκριμένο τέλος ακινήτων έχει η χρήση και χρήση έχουμε σε αυτές τις περιπτώσεις. Θα μου επιτρέψετε να πω ότι για τα «καραγιαπιά»- που αναφέρθηκαν στη λαϊκή γλώσσα – τα μπετά δεν έχουν ρεύμα. Αυτά εξαιρούνται.
Σε σχέση με την τελευταία διαπραγμάτευση με την τρόικα πετύχαμε τα εξής:
• Το όποιο «δημοσιονομικό κενό» αντιμετωπίστηκε, χωρίς πρόσθετα μέτρα, όπως ακριβώς είχαν δεσμευθεί οι τρεις κυβερνητικοί εταίροι και σε αντίθεση με το τι λέγατε εσείς. Εσείς προβλέπατε ότι το Μάρτιο θα πέσει η κυβέρνηση και ότι θα παίρναμε νέα μέτρα. Εδώ είμαστε.
• Για πρώτη φορά συμφωνήθηκε η ελάφρυνση των φορολογουμένων με τη μείωση του τέλους κατά 15% που εισπράττεται για τελευταία χρονιά φέτος, μέσα από τη ΔΕΗ.
• Για πρώτη φορά βάλαμε στο τραπέζι προοπτική μείωσης των φορολογικών συντελεστών, με ρητή αναφορά στο ΦΠΑ εστίασης. Το έχουμε θέσει στην τρόικα, παραθέτοντας συγκεκριμένα στοιχεία αποτίμησης από την εφαρμογή του. Είναι ένα από τα θέματα, που υπάρχει δέσμευση ότι θα συζητηθεί τον Ιούνιο. Ελπίζουμε σε ευτυχή κατάληξη.
• Για πρώτη φορά αναγνωρίστηκε ότι είμαστε και παραμένουμε μέσα στους στόχους ενός δύσκολου προγράμματος: κλείσαμε το δύσκολο 2012 με καλύτερα αποτελέσματα για το σύνολο του έτους (μικρότερο πρωτογενές έλλειμμα από τις προβλέψεις), ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2013 πάμε, επίσης, καλύτερα από τις προβλέψεις: έχουμε ήδη πρωτογενές πλεόνασμα, κάτι που προβλεπόταν μόνο για το τέλος του έτους. Θυμίζω ότι αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία για να μπορέσουμε να διαπραγματευτούμε περαιτέρω μείωση του δημοσίου χρέους.
• Επιπλέον, πετύχαμε τη δυνατότητα εξόφλησης σε πολλές δόσεις για οφειλές των ιδιωτών στην Εφορία. Μάλιστα, στη μεγάλη πλειονότητα των περιπτώσεων, με πολύ μικρό ποσό ελάχιστης μηνιαίας καταβολής.
• Θεσπίζονται ευνοϊκότερες δόσεις για τους ενήμερους δανειολήπτες, το οποίο αναμένεται να ανασχέσει την αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.
Παράλληλα, βελτιώθηκαν επιπλέον οι προβλέψεις, που ήδη υπάρχουν για όσους έχουν μη εξυπηρετούμενα δάνεια.
• Και όλα αυτά, ενώ η εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου σε ιδιώτες προχωρά κανονικά και σύντομα θα έχει ολοκληρωθεί. Αυτά τα 8,7 δισ. που θα εξοφλήσει το Δημόσιο φέτος θα συμβάλουν στην οικονομική ανάπτυξη κατά περίπου 1%.
• Επίσης, δίνουμε μεγάλη προτεραιότητα στο θέμα του συμψηφισμού των ποσών ΦΠΑ- σημαντικό θέμα που έχει πάρει πάνω του το ΥΠΟΙΚ-, που χρωστούν οι επιχειρήσεις προς το Δημόσιο, με ΦΠΑ που τους οφείλει ολόκληρος ο δημόσιος τομέας- όχι μόνο ο στενός.
Στόχος μας είναι, πολύ σύντομα- ελπίζω μέσα στον επόμενο μήνα- να δώσουμε τη δυνατότητα συμψηφισμού των οφειλών των ιδιωτών με τις αντίστοιχες οφειλές ολόκληρου του δημόσιου τομέα. Δηλαδή ΔΕΚΟ ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία, δήμοι κ.α.
Η εφαρμογή της θα συμβάλλει :
-στον εξορθολογισμό της διαδικασίας καταβολής του ΦΠΑ που αφορά σε δημόσια έργα
-στην ανακούφιση των ιδιωτών-προμηθευτών και αναδόχων έργων του Δημοσίου
-στην αποκατάσταση της συνεπούς συμμόρφωσης του Δημοσίου
-στην βελτίωση των προσφορών των τρίτων κατά τη διαδικασία ανάθεσης
-στην αύξηση των εσόδων
-στην καταγραφή των τιμολογημένων υποχρεώσεων όλων των Φορέων Γενικής Κυβέρνησης και στην ευχερή παρακολούθηση των ληξιπροθέσμων τους από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους
-στην συνεπέστερη ανάληψη δεσμεύσεων και στην παρακολούθηση των πληρωμών από μέρους των Φορέων.
Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, αναμφίβολα, απαιτείται συντονισμός πολλών υπηρεσιών. Επισπεύδουμε τις ενέργειες και προσδοκούμε ότι το αμέσως επόμενο διάστημα, θα προωθήσουμε την σχετική διάταξη.
Η ψήφιση του υπό συζήτηση σχεδίου νόμου θα ανοίξει το δρόμο για την εκταμίευση της τελευταίας δόσης πρώτου τριμήνου (2,8 από το σύνολο των 52,5 δισεκατομμυρίων που είχαμε πάρει το Δεκέμβριο).
Παράλληλα, διευθετούμε τις εκκρεμότητες για να πάρουμε σε τρείς εβδομάδες και την επόμενη δόση των 6 δισεκατομμυρίων.
Συγκεκριμένα, αναμορφώνουμε το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο ρυθμίσεων της τμηματικής καταβολής των βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων οφειλών στις Δ.Ο.Υ. και στα Τελωνεία, λαμβάνοντας υπόψη τη σημερινή δυσχερή οικονομική συγκυρία.
Σκοπός μας είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών είσπραξης ληξιπροθέσμων οφειλών από τη φορολογική διοίκηση, αλλά και η παροχή κινήτρων για την άμεση και συστηματική εξόφληση των ληξιπροθέσμων οφειλών.
Με αυτό τον τρόπο, προβλέπουμε να υπάρξουν, παράλληλα με την ανακούφιση των συμπολιτών μας και τα ανάλογα οφέλη στο Κρατικά Ταμεία.
Επιπλέον, προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της καθυστέρησης επίλυσης φορολογικών υποθέσεων μέσω δικαστικής οδού. Εισάγουμε υποχρεωτική διαδικασία επίλυσης, όπου είναι εφικτό, στο επίπεδο φορολογικής διοίκησης και, μάλιστα, σε σύντομες προθεσμίες.
Γι αυτό το λόγο προβλέπεται η αρμοδιότητα της Υπηρεσίας Εσωτερικής Επανεξέτασης της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, προκειμένου να αποφαίνεται επί αιτήσεων των φορολογουμένων.
Επίσης, με τις προτεινόμενες διατάξεις επιδιώκεται η προώθηση της οικειοθελούς συμμόρφωσης των υποκείμενων στο Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ).
Για το σκοπό αυτό ορίζεται ότι οι επιχειρήσεις μπορούν να υποβάλουν ορθές περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ, ακόμη και στην περίπτωση που αδυνατούν να καταβάλουν το σύνολο του οφειλόμενου φόρου, καταβάλλοντας μόνο το συμβολικό ποσό των δέκα (10) ευρώ.
Στόχος των διατάξεων αυτών είναι η παροχή κινήτρου για την υποβολή ειλικρινών περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ.
Επιπλέον, οι νέες ρυθμίσεις διευκολύνουν τις επιχειρήσεις και τους επιτηδευματίες, διότι θα απεμπλακούν από την υποχρέωση καταβολής του 40%, με την υποβολή της δήλωσης ΦΠΑ, κάτι που θα ανακουφίσει τους υπόχρεους, σε μια περίοδο που η ρευστότητα αποτελεί ζητούμενο για την αγορά.
Σε σχέση με τη φορολόγηση των ακινήτων, μειώνουμε, κατά 15%, το έκτακτο τέλος για όλες τις ηλεκτροδοτούμενες επιφάνειες ακινήτων, ενώ λαμβάνεται ειδική μέριμνα για τον υπολογισμό του τέλους, για τις ευπαθείς κοινωνικά ομάδες, ήτοι τους άνεργους, τους πολύτεκνους και τα άτομα με αναπηρία. Ο ενιαίος φόρος επί των ακινήτων, ο οποίος θα αντικαταστήσει το ειδικό τέλος ακινήτων, θα τεθεί σε μόνιμη εφαρμογή από το 2014.
Επιπλέον, προβλέπεται η δυνατότητα καταβολής του Φ.Α.Π., σε επτά (7) μηνιαίες δόσεις καταβολής για τα έτη 2011 και 2012 και τέσσερις (4) μηνιαίες δόσεις για το έτος 2013, για να μπορέσουν οι φορολογούμενοι να αντεπεξέλθουν στις φορολογικές τους υποχρεώσεις.
Όλα αυτά τα μέτρα, λοιπόν, στα οποία αναφέρθηκα ως τώρα, όχι μόνο δεν είναι επαχθή για τους πολίτες, όπως διακήρυττε μέχρι πρόσφατα η αντιπολίτευση, αλλά θα ανακουφίσουν μια πολύ μεγάλη μερίδα των πολιτών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου