Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2014

Σ.τ.Ε. : Μειώστε εντός έξι μηνών τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων.

   Την  πλήρη ανατροπή της φορολογίας ακινήτων προκαλεί  η πρόσφατη  απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (αρ. 1055/2014), η οποία υποχρεώνει την κυβέρνηση να αναπροσαρμόσει τις αντικειμενικές αξίες εντός  έξι μηνών. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αλλάξουν οι τιμές ζώνης σε όλη τη χώρα έως τα μέσα Μαΐου του 2015 . Ο χρόνος που έδωσε το ΣτΕ στο υπουργείο Οικονομικών για αναπροσαρμογή των τιμών είναι πολύ μικρός , μια και θα πρέπει να αντληθούν στοιχεία απ’ όλη την επικράτεια , προκειμένου να τροποποιηθούν δέκα χιλιάδες τιμές ζώνης που ισχύουν σε όλη τη  Χώρα. 
    Ειδικότερα, η Ολομέλεια του Σ.τ.Ε έκρινε ότι: «Υφίσταται παράνομη παράλειψη της διοίκησης να προβεί στην επιβαλλόμενη από το άρθρο 41 του νόμου 1249/1982 έκδοση απόφασης αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων της χώρας. Η παράλειψη αυτή συντελέστηκε με την πάροδο εύλογου χρόνου από την παρέλευση διετίας από την αναπροσαρμογή των τιμών του έτους 2007»  και αυτό γιατί ο  νόμος ορίζει ότι οι τιμές αναπροσαρμόζονται το βραδύτερο ανά διετία.
   Στο σκεπτικό της  η Ολομέλεια  αποκαλύπτει  ότι η  παράλειψη αυτή της διοίκησης να προβεί στην επιβαλλόμενη αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων της χώρας θα ήταν ακυρωτέα, οπότε  σταθμίζοντας τόσο τα έννομα συμφέροντα των πολιτών  όσο και τις παρούσες δημοσιονομικές συνθήκες  ανέβαλε την  έκδοση οριστικής απόφασης, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα στη διοίκηση να προβεί στην  αναπροσαρμογή  των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων της.
  Ένας από τους  σημαντικότερους λόγους, και θα λεγα  ο μοναδικός,   που η κυβέρνηση δεν έχει προχωρήσει στην αναπροσαρμογή των αντικειμενικών  αξιών , είναι το ότι οι περισσότεροι φόροι στα ακίνητα υπολογίζονται με βάση τις αντικειμενικές αξίες και, κατά συνέπεια,  εφόσον  αποφάσιζε να μειωθούν οι τιμές, τα έσοδα του προϋπολογισμού θα ήταν σημαντικά μειωμένα σε σχέση με αυτά που έχουν συμφωνηθεί με τους πιστωτές της χώρας.
    Για παράδειγμα, μία οριζόντια μείωση της τάξεως του 30%  θα οδηγούσε σε μείωση των εσόδων από τον ενιαίο φόρο ιδιοκτησίας ακινήτων (ΕΝΦΙΑ) κατά 900 εκατ. ευρώ και όχι μόνο, μια και είκοσι φόροι υπολογίζονται  με βάση  τις αντικειμενικές  αξίες ,οπότε και η απώλεια  των φορολογικών εσόδων θα διπλασίαζε  το δημοσιονομικό κενό  του έτους 2015.
     Ας αναφέρουμε μερικές κατηγορίες   φόρων  που  υπολογίζονται  με βάση  τις αντικειμενικές  αξίες . Τέτοιοι  είναι : οι ετήσιοι φόροι  επί της κατοχής ακινήτων (ΕΝΦΙΑ-ΤΑΠ), οι φόροι  κατά τη μεταβίβαση ακινήτων από επαχθή αιτία ( Φ.Μ.Α.) , οι φόροι   κατά τη μεταβίβαση από  χαριστική αιτία ( Δωρεές, Κληρονομιές, Γον. Παροχές), οι  φόροι από τεκμαρτά εισοδήματα από ακίνητα , οι εισφορές και πολεοδομικά πρόστιμα κλπ
     Βέβαια,  η φορολογική επιβάρυνση  αυξάνεται  περισσότερο, αφού πολλοί φόροι  επηρεάζονται από τις αντικειμενικές αξίες,  μια και το  εισόδημα και  η αξία της ιδιοκτησίας του κάθε φορολογούμενου  αποκλείει την ένταξή  του  σε διάφορες  επιδοματικές  ρυθμίσεις, όπως είναι το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης , οι εκπτώσεις του ΕΝΦΙΑ,  το  ελάχιστο εγγυημένο κοινωνικό εισόδημα , το οικογενειακό επίδομα, το κοινωνικό μέρισμα , το φοιτητικό επίδομα κλπ  
     Για να διαμορφώσουμε  καλύτερη άποψη  σε σχέση με τις φορολογικές επιβαρύνσεις, ας αναφέρουμε  δύο παραδείγματα .
Πρώτο παράδειγμα  μείωσης ΕΝΦΙΑ :
  Σε διαμέρισμα  80 τ.μ. στον 2ο όροφο , με πρόσοψη σε ένα δρόμο ,παλαιότητας 9 ετών και  με  τιμής ζώνης 1600 ευρώ ο  φόρος είναι  6 €/τ.μ. και συνολικά  480 ευρώ. Με μείωση 30%, η  τιμή ζώνης διαμορφώνεται σε  1.120 ευρώ και ο φόρος  σε 4,52€/τ.μ. και συνολικά σε 362 ευρώ .
   Δεύτερο παράδειγμα σχετικό με το επίδομα πετρελαίου:
 Έγγαμος με δύο παιδιά , με εισόδημα 40.000 ευρώ , με κατοικία 120  τ.μ.  που διαμένει στα Ιωάννινα   και με   αντικειμενική αξία  ακινήτων    360.000€ δε  δικαιούται το επίδομα θέρμανσης. Αντίθετα, με μείωση κατά 30 %  της αντικειμενικής αξίας και με τιμή 1,06 ανά λίτρο δικαιούται  επίδομα  ποσού 630 ευρώ.
    Πάντως, η συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και τρόικας  δεν προβλέπει την αναπροσαρμογή νωρίτερα, από τα τέλη Ιανουαρίου του 2016.
    Το  περίεργο   είναι  ότι οι ιθύνοντες της  οικονομικής πολιτικής της χώρας  μπροστά στην άρνηση  της τρόικας    να προχωρήσει η χώρα μας  νωρίτερα στην αναπροσαρμογή   των αντικειμενικών αξιών, αρνούνται να εξετάσουν εναλλακτικές λύσεις για το οικονομικό πρόβλημα της Ελλάδος.  Δυστυχώς , ο  μεγάλος πλούτος  και οι λίστες συνεχίζουν  να  παραμένουν  αλώβητες,   με τους  κυβερνώντες να αναλώνονται σε φορολογικά μέτρα, χωρίς να εφαρμόζουν μια  γενικότερη οικονομική πολιτική  που θα εξάλειφε  την ιδεοληψία και  την εμμονή τους  στη συνεχιζόμενη  επιβολή δυσβάστακτων φόρων  για την εξασφάλιση εσόδων  από τις ίδιες εισοδηματικές τάξεις, παρότι έχει  αποδειχθεί ότι οι υπέρογκοι φόροι κάθε άλλο παρά αποδίδουν τα προβλεπόμενα έσοδα, ειδικά σε μια τέτοια οικονομική συγκυρία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου